10 tips for å studere når man er psykisk syk

Foto: Karl Magnus Stenersen

Aina Stenersen: Jeg liker å lære. Det beste jeg vet er å lære. Derfor hadde jeg som mål å lære mest mulig mens jeg tok høyere utdannelse. Å få et tilbakefall i min psykiske helse, var ikke en del av min plan.

Av  Aina Stenersen

Tidligere har jeg tatt en bachelorgrad på Markedshøyskolen, med høyeste karaktersnitt i sekken.  Jeg trodde jeg viste hva jeg gikk til, da jeg begynte på masteren på BI. Men det ble ikke helt som forventet. Sakte, men sikkert, begynte depresjonen å snike seg på igjen, blandet med en sterkere angstlidelse, og med den ene kommer de andre lidelsene rullende sterkere på.  

Jeg tenkte jeg skulle sette meg rolig bakerst i forelesningssalen, men med førstesideoppslag i en avis, gikk ikke det helt etter planen. – Du er hun tøffe FrP damen du, og hun som også løfter opp selvskading, veldig bra, sa sidemannen. Tusen takk, sa jeg.

Samtidig begynte uroen å sette inn, og da er det ikke lett å sitte stille å lese pensum. Når man i tillegg begynner å få snikende tvangstanker om å sjekke ting mens man leser, sier det seg selv at det ikke er optimalt. Når konsentrasjonen, og hukommelsen svikter. Kanskje trikser man med maten, og sier til seg selv at alt bare er meningsløst. Hvordan skal man klare å studere, når alt annet faller sammen?

Så her kommer 10 ting som hjalp meg gjennom masteren, alt er selvfølgelig avhengig av person til person, og avhengig av diagnoser/ hvordan disse oppleves. Men om kanskje et punkt kan hjelpe noen til å få en bedre studiehverdag, så hadde jeg blitt veldig glad. Så jeg prøver meg likevel:

1. Om du ikke kommer deg til forelesning en dag, tenk at du kan klare det neste dag allikevel.

2. Om du har så mye uro at et helt kapittel er uaktuelt, les og forstå sammendraget bakerst. Ikke få panikk selv om du ikke leser hele pensum. Notater fra klassevenner er også bra.

3. Om du ikke tør å åpne mail fra foreleseren din med f. eks veiledning på en oppgave, lat som du er en annen person, og at det er denne som åpner mailen. Det føles mye lettere.

4. Bli din egen «venn og trener», si at «YES, i dag var jeg flink som klarte å huske et navn, et årstall, leste en side eller skjønte et resonnement.

5. Fortell noen nære venner hva du sliter med, delt byrde, er en mye lettere byrde.

6. Om du føler for det, fortell situasjonen din til foreleseren din. Be om tilrettelagt hjelp. Flere studiesteder tilbyr følge eller ekstra oppfølgning om du har psykiske lidelser.

7. Ikke tenk karakterer, tenk heller at du vil lære noe. Tenn et stearinlys, ta et ullpledd, ta på koselige tøfler, en kosegenser, og lag deg et koselig og trygt lese-sted hvor du trives godt.

8. Fortell tvangstankene dine at du vet de er der, men de må vente til etterpå.  Tenk på hvorfor du er på vei til å gå fra stolen din, før du ender i et annet rom uten mening.

9. Tenk at denne tilstanden du er i, ikke er deg. Du er f. eks ikke depresjonen. Men lidelsen gjør det vanskelig å fullføre skole, derfor er du ekstra flink som står på og prøver så godt du kan!

10. Prøv å hold rutinene, ha på vekkeklokke, og gjør så godt du kan. Det er mer enn nok!

Aina Stenersen  er varamedlem på Stortinget for FrP. Tidligere formann i Oslo FpU, politisk rådgiver og deltager i flere TV-programmer.

Siste blogginnlegg

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.