- Ta styringen over tungsinnet!

Mental Helses landsleder Anne Grethe Klunderud er intervjuet av ukebladet Hjemmet. Hun gir 15 råd som kan være gode å følge hvis du er deprimert.

Hvis du er deprimert, er det viktig å sette seg i førersetet og ta styringen. Det sier landsleder Anne Grethe Klunderud i Mental Helse til ukebladet Hjemmet.

Landslederen er intervjuet i denne ukas utgave av Hjemmet, og forteller der at hun selv har følt depresjon på kroppen gjentatte ganger i livet.

- Jeg lever med det. Jeg har lært mye, og jeg har et godt liv, sier Anne Grethe Klunderud, og forklarer at det som oftest er den som er rammet som vet svarene, både på hvorfor det er slik og hvordan man kan komme seg ut av det.

- Sett deg i førersetet og ta styringen. Forvent ikke at folk rundt deg sitter med trylleformelen, at for eksempel ektefellen eller kjæresten skal få deg ut av depresjonen, sier hun.

Landslederen gir 15 råd mot tungsinn i reportasjen. Her er rådene i en forkortet versjon:

  1. Hold fast på skole og jobb – Mennesker rundt deg kan løfte deg opp med positive tilbakemeldinger.
  2. Kjæledyr – Å være sammen med kjæledyr har positiv virkning på både fysisk og psykisk helse.
  3. Faste rutiner – Det hjelper å måtte forholde deg til daglige rutiner.
  4. Fysisk aktivitet – Daglig mosjon, gjerne sammen med andre, gir et ekstra løft.
  5. God søvnrytme – Både for mye og for lite søvn kan forsterke problemene, så sørg for gode rutiner.
  6. Gjør noe for andre – Humøret løftes flere hakk når man føler seg til nytte for andre.
  7. Snakk om det – Det er viktig og ikke holde det du sliter med for deg selv.
  8. Finn hverdagslykken – Snu oppmerksomheten bort fra det triste ved å skrive ned en positiv ting hver dag.
  9. Riktig kosthold – Det er lett å slurve med det kroppen trenger når man er nedfor. Husk at alkohol og søtsaker forsterker depresjon og angst.
  10. Ha det gøy – Tving deg selv til å delta på ting som vanligvis gjør deg glad, isolasjon gjør depresjonen verre.
  11. Rydd i bekymringsboksen – Det er ikke lett å ta tak i ting når man ikke har overskudd, men under en depresjon er spesielt viktig så det ikke ligger og gnager i bakhodet.
  12. Skriv det ned – Flytt kaotiske tanker fra hodet til papiret, det gir distanse og det blir letter å sortere.
  13. Dagslyslampe – Unngå depresjon ved å hjelpe hjernen å produsere ”lykkestoffet” seratonin.
  14. Urter og vitaminer – Mangel på vitaminer eller mineraler kan være årsaken til depresjonen. D- og B-vitaminer, samt Johannesurt kan hjelpe. Hør med legen din først.
  15. Oppsøk lege – Det kan være fysiske årsaker som lavt stoffskifte eller kostholdsmangler som er grunn til depresjonen.
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.