IPS får flere ut i jobb

- På under ett år har ti personer fått hjelp til å komme seg i jobb, opplyser jobbspesialist Aslak Rune Lefdal.

TEKST OG FOTO: Guro Waksvik

Et samarbeid mellom NAV, Nordfjord psykiatrisenter og seks kommuner har gitt resultater.

- Tradisjonelt er det først når pasientene friskner til at jobb blir et tema. Vi snur dette på hodet. Allerede ved innkomst får pasientene spørsmål om de kan tenke seg å arbeide, sier jobbspesialist Aslak Rune Lefdal.

- Før tenkte man frisk først, så jobb. Nå tenker vi jobb mens pasientene er i behandling. Det er forfriskende positivt. Mange har vært ute av arbeidslivet i kortere eller lengre perioder på grunn av psykiske helseplager eller rus. Likevel kan de ha gode kvalifikasjoner og stor motivasjon for å komme seg i arbeid, sier Lefdal.

Han er en av to jobbspesialister som er ansatt i prosjektet Jobbstøtte, som startet i februar 2016. Prosjektet støtter seg til modellen IPS (Individuell Jobbstøtte), som har dokumentert god effekt. Målet er primært ordinært arbeid, ikke praksisplass eller arbeidstrening.

Ikke opptatt av diagnoser

- Etter oppstartsmøte med terapeut og arbeidssøker går det i snitt 30 dager til vi har kontaktet en arbeidsgiver. Vi kartlegger arbeidssøker og bedrift, ser på utfordringer og muligheter, besøker arbeidsgiver og begynner å bygge en relasjon. Vi er ikke opptatt av diagnoser, men av motivasjon og mål, understreker han.

Lefdal har ansvar for å følge opp pasienter ved rusposten og poliklinikken, mens kollega Ingrid Hjelle har ansvar for døgnposten og ambulant team. Lefdal er ansatt i NAV, Ingrid Hjelle er ansatt ved psykiatrisenteret.

- Ingen av oss har helsefaglig bakgrunn, men vi har sunt bondevett og variert jobberfaring. Oppstarten var krevende. Mange har kompliserte og sammensatte problemer. Vi har lært at ting tar tid. Vi står på og bygger stein på stein, og til slutt får de jobb. Mange har evner, vilje, motivasjon og gode kvalifikasjoner. Vi ser at mange får tro på seg selv igjen. Det lyser av øynene deres, og de ser muligheter, sier Lefdal.

Forsking viser at jobb er tilfriskende dersom utdanning, evner og ferdigheter blir brukt på en god måte. Jobbspesialistene kan følge opp inntil 40 arbeidssøkere. For tiden er 35 kandidater inne i prosjektet.

- Det er en forutsetning at pasientene er motiverte, sier Lefdal.

Trygghet og stabilitet

- Jobbspesialistene er svære greier. De skaffet meg jobb. Selv om jeg ikke blir millionær, er det godt å ha noe å fylle dagene med, sier Bent.

Han har brukerstyrt plass på rusposten, og ble kontaktet av jobbspesialistene i mars. Etter samtaler og kartlegging begynte Lefdal arbeidet med å finne en egnet arbeidsgiver.

- Vårt mål er å finne en arbeidsgiver som er fleksibel, og at det er en god match. Trivsel og forståelse er viktig.

I juni dro Lefdal og Bent på besøk til arbeidsgiveren, og kontrakten ble signert. NAV gikk inn med lønnstilskudd i begynnelsen. Deretter fortsatte han i ordinær stilling, i utgangspunktet 40 prosent. I begynnelsen hentet arbeidsgiveren Bent hver morgen, og kjørte ham hjem etter lunsj. Nå kommer han seg til og fra arbeidet selv.

- Jeg strekker meg så langt jeg kan. Men jeg er ikke helt på topp verken mentalt eller fysisk, og må spare på kruttet. Det er bra å ha noe å gå til. Hvis ikke ville jeg trolig satt meg ned på kaia for å pimpe, medgir han.

Jobb betyr stabilitet, trygghet og å føle seg verdifull. For Bent er det sosiale aspektet viktig. Formen er blitt betraktelig bedre, og han jobber ofte flere timer enn i begynnelsen.

Tett oppfølging

Som jobbspesialist hjelper Hjelle og Lefdal deltakerne ut i jobb, følger opp og støtter underveis, og bistår dersom det skulle bli aktuelt med jobbskifte.

- Vi lager individuelle planer for hver av deltakerne og samarbeider med arbeidsgiver, NAV og hjemkommunen om et løp. Deltakerne kan selv velge å avslutte samarbeidet med jobbspesialistene når ting fungerer fint. Arbeidsgiver eller andre personer rundt kan overta oppfølgingen, dersom det skulle være et behov, sier Lefdal.

Målet er at jobbspesialistene skal bruke 65 prosent av arbeidstiden på oppsøkende virksomhet. De møter brukeren hjemme, på kafé og på arbeidsplassen med eller uten arbeidsgiver.

- Vi er mye på farten for å bygge relasjoner med potensielle arbeidsgivere. Vi informerer om hva vi er og kartlegger bedriftene. Vi erfarer at det er mange positive arbeidsgivere. De som er skeptiske må vi bruke mer tid på. Etter en stund ser de at det dreier seg om vanlige folk. Det er mye å vinne på å ansette en motivert arbeidstaker som kan begynne på dagen.

Kandidatene må selv velge hvor åpne de ønsker å være i forhold til arbeidsgiver. Det er et tema jobbspesialistene ofte drøfter sammen med kandidaten og terapeuten.

- Sett fra arbeidsgivers ståsted er det ofte positivt med åpenhet. Da er det enklere å legge til rette. Arbeidsgivere som ikke er informert om vansker, kan ofte føle seg lurt.

Les hele artikkelen i Sinn og samfunn nummer 1/2017.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.