Journalfeil og manglende brukermedvirkning

- Jeg er sjokkert. Rapporten viser at verken brukeren eller de pårørende blir hørt. Uten informasjon fra dem er det et lotteri å stille riktig diagnose, sier leder i Mental Helse Sør Vest, Gurid Øygard. Etter Helsetilsynets krasse kritikk av Helse Fonna i vår, fikk Price Waterhouse Cooper (PWC) i oppdrag å granske helseforetaket. Nå er rapporten offentliggjort.

Guro Waksvik

- For å stille riktig diagnose er det uhyre viktig å lytte til brukeren om brukerens egne opplevelser. De pårørende lever tett på brukeren, og informasjon fra dem er også uhyre viktig, fastslår Øygard.

Bakgrunnen for granskingen er en tilsynsrapport fra Helsetilsynet i vår, der det nevnes lovbrudd, alvorlig faglig svikt og en rotfestet ukultur i Helse Fonna, Klinikk for psykisk helsevern. Helse Fonna besluttet å bruke 5 millioner kroner for å få en uavhengig gransking av forholdene. Granskingsrapporten fra PWC som ble offentliggjort i forrige uke avdekker at det i Klinikk for psykisk helsevern er avvik fra god faglig standard innen diagnostisering, journalføring og behandling. Øygard er spesielt opprørt over at medvirkning fra brukere og pårørende viser seg å være fraværende.

- Men det gledelige er at vi i dag fikk en henvendelse fra Helse Fonna. De ber om et møte med lokallagene i Haugesund, Karmøy og Tysvær. Vi synes det er et positivt signal at Mental Helse blir invitert inn til dialog. Vi håper det betyr at de endelig vil begynne å lytte til oss, sier Øygard.

Videre viser rapporten mangler i en av tre journaler. Av 86 tilfeldige journaler er det funnet feil i 26. I 18 av disse er det indikasjoner på feil diagnose.

- Journalene var et tilfeldig utvalg. Jeg tror det er fare for at det kan være mørketall her, fortsetter Øygard.

Tilliten må gjenopprettes
- Det er godt at ting kommer fram i lyset. Det har nok vært en ukultur i Helse Fonna. Det som overrasker meg mest er at det gjelder hele organisasjonen. Den opprinnelige tilsynssaken berørte bare Haugaland og Karmøy distriktspsykiatriske senter (DPS) og Haugesund sykehus, sier Bengt Sundfør i Mental Helse Tysvær.

Han er også leder i brukerrådet ved Haugaland og Karmøy (DPS), og var blant de mange som ble innkalt til PWC i forbindelse med granskingen. Sundfør har lenge etterlyst reell brukermedvirkning.

- Tillitten til Helse Fonna er ikke er særlig god, og det er mye å hente når det gjelder brukermedvirkning. Etter at kritikken kom opp i vår, er det imidlertid blitt bedre, fortsetter Sundfør.

Brukerrådet blir nå regelmessig kalt inn til ledermøter, og skal allerede i morgen på et møte der rapporten skal diskuteres.

- Jeg synes PWC gir et riktig bilde av situasjonen per i dag. Det er bare så synd at denne granskingen ikke kom før. Måten mange brukere er blitt tatt i mot på, har gjort at flere vegrer seg for å ta kontakt med helsevesenet. Det viktigste nå er å gjenopprette tilliten til Klinikk for psykisk helsevern. Jeg tror det vil være en fordel å få ro rundt denne saken nå, slik at ledelsen får gjort sine grep, sier han.

Krass kritikk til tross. Sundfør presiserer at det også blir gjort mye dyktig fagarbeid i Helse Fonna. I følge Haugesunds Avis lover administrerende direktør Kari Ugland og styreleder Toralv Mikkelsen i Helse Fonna å jobbe videre på grunnlag av rapporten. I følge styrelederen skal det ikke stå på penger.

- Vi i brukerrådet skal følge nøye med, lover Sundfør.

Gjennomgangen fra PWC avdekker også sviktende internkontroll, behov for mer faglighet i ledelsen, uklare roller og ansvarsfordeling, mangelfulle rutiner og svak kultur for faglige diskusjoner.

Rapporten kan i sin helhet leses her:

http://helsefonna.no/aktuelt/nyheter/Documents/PwC-rapport-Klinikk-for-psykisk-helsevern.pdf

Opprettet: 13.12.2010 | Sist endret: 13.12.2010

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.