Flest kvinner ringer Arbeidslivstelefonen

Statistikken for 2006 viser at det fortsatt er en overvekt av kvinner som ringer til Arbeidslivstelefonen. - Vi tror noe av årsaken er at kvinner har lettere for å snakke om problemer enn menn, sier daglig leder Grace B. Mathisen.

- Vi tror ikke at kvinner har mer jobbrelaterte problemer enn menn, selv om dette kan være en årsak. At flest kvinner ringer oss tror vi hører sammen med at kvinner har lettere for å snakke om problemer enn menn, sier Mathisen.

Kvinner bruker i større grad språket og samtalen som en måte å skape kontakt på. Arbeidslivstelefonen tror også at kvinner har et større behov for å drøfte problemene sine med flere personer.

Menn mener "de andre" har skylda

- Er man i en vanskelig situasjon på jobben kommer ofte følelsen av avmakt. Imidlertid reagerer ofte kvinner og menn ulikt. Kvinner føler det er deres skyld at den vanskelige situasjonen har oppstått, og de får lettere dårlig samvittighet. Menn derimot mener ofte det er andre som er skyld i dette. 

Mathisen tror at flere menn har behov for å få snakke om problemene de har på jobben, men de tar ikke kontakt med Arbeidslivstelefonen. Av ledere som tar kontakt med telefontjenesten er flest menn.

- Vi ser gjerne at flere menn tar kontakt med oss! Uansett kjønn er vår erfaring er at det kan være lettere å snakke med en utenforstående som ikke er part i saken, som har tid til å lytte, før man eventuelt går til tillitsvalgt eller ledelsen med problemene, sier daglig leder for Arbeidslivstelefonen Grace B. Mathisen.

Arbeidslivstelefonen: 815 44 544

Åpningstider: mandag 9-15, tirsdag 12-18, onsdag 9-15, torsdag 12-18, fredag 9-15.

Opprettet: 06.12.2006 | Sist endret: 06.12.2006

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.