Deltidsansatte i butikk ringer mest i førjulstiden

- Desember er en måned hvor mange ekstra- og deltidshjelpere i butikk ringer til Arbeidslivstelefonen. Mange lurer på om de har rett på ubekvemtillegg og godtgjørelse for arbeid på hellig- og høytidsdager. Dessverre får vi også telefoner i førjulstiden fra ekstrahjelp i butikk som blir dårlig behandlet, sier daglig leder Grace Beathe Mathisen.

- Jeg hadde nylig en telefon fra en godt voksen dame som jobbet som ekstrahjelp i butikk. Hun var ganske oppskjørtet da hun ringte, da hun hadde blitt beskyldt å ha stjålet 50 kroner fra kassa. Sjefen hadde bedt henne komme inn på kontoret, og der hadde han spurt hvor hun hadde gjort av pengene. Det visste hun ikke, og stjålet dem hadde hun ikke gjort. Da svarte han at hun kunne sitte alene på kontoret litt og tenke seg om...

- De som blir utnyttet jobber ofte i butikkbransjen og har det til felles at de er uorganisert, sier Mathisen, som anbefaler slike å organisere seg for å stå bedre rustet mot blant annet hendelser som dette. Hun kjenner også til flere tilfeller hvor ansatte har blitt beskyldt for underslag, men får slippe politianmeldelse hvis de bare skriver under på at ansettelsesforholdet har opphørt. I andre tilfeller må ansatte legge ut fra egen lomme hvis det mangler penger i kasse.

Lite telefoner fra helse- og sosialtjenesten

Bortsett fra butikk og salgsbransjen er det ingen andre bransjer som peker seg ut på statistikken over hvor folk ringer fra, men er jevnt fordelt i ulike yrkesgrupper. I forhold til antall sysselsatte er innringere fra helse- og sosialtjenesten noe lav på statistikken.

Fra og med 1. januar 2006 har Arbeidslivstelefonen vært en permanent tjeneste i ett år.

Opprettet: 05.12.2005 | Sist endret: 05.12.2005

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.